mindromblogg

Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Minerva

Av Jennie Jeffberg - 15 januari 2012 18:00

 

En klass för sig.

 

Det skumma med Minerva är att första gången jag träffade henne, första gången jag red henne så var jag livrädd! Nja, kanske inte livrädd. Men rädd var jag i alla fall. Hennes galopp var världens strutsigaste! Jag har bokstavligen studsat av denna hästen i galopp! Det ska tilläggas att det var gymkhana och utan stigbyglar. Men ni förstår säkert?! Mitt första minne med denna hästen är ifrån när vi praoade på Östadkulle och min kompis Frida riden henne medan jag och Hanna sitter på våra drömponnyer. Frida ska galoppera och väl i galoppen får hon inte stopp! Hon galopperar varv på varv, och till slut så bestämmer Hanna sig för att ställa sig vid spåret som en blockering! (Förr på Östadkulle så var den stora banan uppdelad i tre mindre och det låg sleepers vid staketet). Hanna ställde sig på spåret för att hindra Minerva, men hästen hoppar upp mot staketet och bara fortsätter. Jag kunde inte sluta skratta. Men det var inte skratt så som glatt skratt eller skadeskratt utan mer nervöst skratt för jag visste ju inte hur detta skulle sluta! Till slut får hon iallafall stopp och sitter av!

Minerva var på Östadkulle för att Natascha (den äldsta dottern) skulle tävla henne. Det var hennes sponsorhäst. Men i samma veva som jag började på Östadkulle så tröttnade Natascha. Och ungefär ett år efter det att jag börjat med Kendy så började jag falla tycke för Minerva. Gun frågade om jag inte kunde tävla henne i Gotacupen för de behövde en ryttare till i laget. Jo självklart!! Så det var bara att börja träna!! Hela sommaren red jag henne, finns en annons i ridsport om Östadkulle Ridläger. Det är jag och Minerva längst fram! Det är våran första sommar tillsammans! Jag red henne mycket med graman det första för att jag skulle rka hålla ihop henne i galoppen och så att den inte skulle bli så "struttig". Efter bara en vecka så var allting mycket bättre och jag kände att hon LYSSNADE faktiskt på mig! Vi åkte till ARS utomhus-CR där jag vann min första CR-rosett. Jag blev så glad att jag började gråta!!! Därefter började Gotacupen och jag hoppade min första LB (1.10 cm). Hon stannade ALDRIG, hur kasst jag än red så hoppade hon och mitt självförtroende bara växtre!! Även smått som på träning. Vi skritthoppade 90 cm. Jag tyckte det var helt otroligt! Hon var en stjärna!

Det roliga var att jag för bara någon månad sen satt och kollade hästannonser på nätet och hittade henne!! Hon är född -94 och har gått MSV med Natascha, men det är ju sååå många år sedan nu! Hade min mamma varit lite mer medgörlig så hade vi köpt loss henne då när ägarna togs tillbaka henne från Östadkulle. Det var på hösten.

Den hösten jag tvingades lämna Minerva :(

Men hela sommaren hade vi haft tillsammans och det var den bästa sommaren i mitt liv!


                         

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Jeffberg - 1 juni 2012 06:00

Direkt kopierat ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Doris Doris       För andra betydelser se, Doris (olika betydelser) Kvinnonamnet Doris är ett grekiskt namn (Δωρις) som betyder "gåva" eller "från havet". Event...

Av Jennie Jeffberg - 22 mars 2012 19:55

Livet är så himla bra!! Och imorgon ska jag rida Pace! :D     ...

Av Jennie Jeffberg - 21 mars 2012 18:23

Onsdag och jag har varit hästledig hela veckan! Måste säga att det är skönt just nu. Jag hinner träffa mina vänner osv ^D Imorgon kommer veterinären och ska besiktiga henne. Kanske vi får ordning på försäkräkringen till slut!   Pratade med mamma ...

Ja

Av Jennie Jeffberg - 20 mars 2012 20:18

Sitter hos Rebecka nu. Äter kladdkaka och kolakakor som jag bakat :)) Sen blir det BB med gott sällskap! ;) Imorgon har jag sovmorgon! Så himla skönt! Japp! Det var det......

Av Jennie Jeffberg - 19 mars 2012 12:16

Bloggar på rasten på jobbet! Jobbar till kvart över sju idag. Smått segt :(   Imorgon ska jag köra bästis m. familj till flyget kl. kvart över sex på morgonen. De ska till Egypten en vecka!! Kommer sakna henne massa :(   Lyssnar på denna nu.....

Ovido - Quiz & Flashcards