mindromblogg

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Jennie Jeffberg - 4 januari 2012 18:38

Red Kendy - Gallhålan OCH galoppvägarna. Stackars va trött när hon kom hem! Vi mötte en dubbelbarnvagn på vägen. Kendy tvärvände och jag fick typ stopp efter 50 meter. Haha! Aja, gick förbi dem till slut :P

Åkte till stan och käkade på pastarestaurang med min prins. Vi skulle även åkt Göteborgshjulet idag för mysighetens skull! Men det hjulet ska ju flytta till Liseberg! Typiskt... Jaja, det är tanken som räknas :P


Imorgon ska jag hålla lektion i backa klockan 11.00 :D De ska ha sitsträning! Skadar aaaldrig!!! Sedan ska jag rida Sessan med Isabelle <3 Förhoppningsvis träffa Emelie på kvällen! Blir mycket stallpyssel imorgon! Om jag nu orkar stanna där hela dan xD Det ska komma snö nästa vecka btw... Det är ju på tiden!!!


Idag blev jag medlem i LRS! Kommer ju inte kunna rida på banan länge till eftersom den ska "flyttas" men känns ändå skönt att tillhöra ngn klubb :P Ehhh... JAG VILL LÖSHOPPA PACE!!!


Virrigt inlägg, men strunt samma! ;)

Av Jennie Jeffberg - 4 januari 2012 12:37


Alla som tagit del av mina tidigare YT-klipp vet nog att jag diggar DJ Earworm. Här har ni årets remix som faktiskt blir bättre och bättre ju mer man lyssnar på den!!! GILLA :D http://www.youtube.com/watch?v=ail7D_k0s9w


Av Jennie Jeffberg - 4 januari 2012 10:40

Hur ska jag klippa Sessan? Hjälp mig :))


Variant av helklippning:
Spara benen och en liten "pad" under sadeln. Klipp ganaschen fram till där tränsets sidostycken ligger.  


Halvklippning:
Klipp hela hals- och bogpartiet samt frambenen till nedanför knäet. Från manken klipper du snett bakåt-nedåt mot ljumsken. All päls finns alltså kvar på rygg och bakben. Då behövs inget ländtäcke vid ridning och man skyddar hästens ömtåliga njurar och ryggparti från nerkylning.

 


Spårklippning:
Klipp en rand uppifrån strupen, längs hela halsen och sedan längs hästens sidor fram till bakbenen. Spårklippning passar en häst som inte svettas särskilt mycket. Normalt sett behöver den inte ha täcke i stallet (naturligtvis beroende på stalltemperatur och hur känslig den är) när den är klippt så här lite.

 


Filtklippning:
Klipp som om det låg en filt över manke, kors och rygg. Man kan klippa en "halv oval" uppåt i flanken om hästen svettas mycket där.

 


Jaktklippning:
Kroppen klipps men man lämnar kvar en "vojlock" på ryggen (lägg gärna på en vojlock som mall när du klipper!). Huvudet och benen klipps inte. Sadelläget lämnas oklippt för att mildra trycket från sadeln och förhindra skav.



.


Här kan du läsa mer om klippning: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm  

Ovido - Quiz & Flashcards